Diagnoza spektrum autyzmu
Kiedy warto wybrać się z dzieckiem na diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu?
- Kiedy masz skierowanie/zalecenie od psychologa/psychiatry na wykonanie testu ADOS-2– to test który możesz zrobić bez konieczności przechodzenia przez całą procedurę diagnostyczną pod kątem spektrum autyzmu.
- Dziecko lubi bawić się zabawkami w specyficzny sposób– np. układa klocki, lalki, autka w rzędzie, kolorami lub według wybranego przez siebie klucza.
- Dziecko bawi się samodzielnie i sprawia wrażenie całkowicie pochłoniętego czynnością– nie reaguje na imię.
- Dziecko przejawia dużą trudność w dostosowaniu się do nowego miejsca– ma problemy adaptacyjne, przywiązuje się do schematów, negatywnie reaguje na zmiany.
- Dziecko odwzorowuje głosy ze swojej ulubionej bajki, książki czy z reklam– powtarza zasłyszane zwroty w rożnych sytuacjach.
- Dziecko wykazuje duże zainteresowanie wirującymi przedmiotami– np. wpatruje się w
bęben pralki albo samodzielnie wprawia się w ruch kręcąc się w kółko. - Dziecko bardzo mocno interesuje się jednym wąskim zagadnieniem-np. samolotami, pociągami, dinozaurami. Rozmawia głównie na ten temat, często w sposób narzucający się.
- Dziecko nie rozumie żartów, sarkazmu– rozumie słowa dosłownie, dzieci mogą się śmiać z dowcipów, ponieważ czują, że powinny naśladować innych, ale zapytane o szczegóły nie są w stanie wytłumaczyć puenty.
- Mowa bardzo często nie rozwija się prawidłowo– zazwyczaj jest opóźniona, nie towarzyszą jej inne sposoby komunikacji np. za pomocą gestów. Uwaga! – w Zespole Aspergera mowa zazwyczaj rozwija się prawidłowo.
- Dziecko ma problemy z inicjowaniem kontaktu, ze zdobywaniem kolegów, ze wspólną zabawą– dziecko nie tworzy bliskich przyjaźni, tylko pozorne więzi. Chce się bawić na swoich zasadach, ma trudności w przestrzeganiu reguł społecznych.
- Dziecko ma nadwrażliwość lub ograniczone reakcje na bodźce– np. na dotyk, dźwięki, światło.
ADOS-2: najbardziej wiarygodna diagnoza spektrum autyzmu i zespołu Aspergera.
Badanie ADOS-2 jest aktualnie uznawane za najbardziej wiarygodne i wszechstronne narzędzie diagnostyczne, służące do oceny nasilenia cech związanych ze spektrum autyzmu/zespołu Aspergera.
Procedura badawcza polega na prowadzeniu interakcji z dzieckiem poprzez różne formy zabaw i dialogów, zgodnie z ściśle określonym scenariuszem.
Każde z tych zachowań jest starannie opisywane i oceniane zgodnie z kryteriami diagnostycznymi.
Dzięki temu rodzice otrzymują szczegółowy raport, który opisuje zakres i nasilenie cech związanych ze spektrum autyzmu.
ASRS to zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu.
Arkusze ASRS są dostosowane do wieku dziecka. Kwestionariusz wypełnia rodzic, pod nadzorem psychologa lub indywidualnie. ASRS obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi. Jest przeznaczony do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Kwestionariusz pozwala dodatkowo diagnozować deficyty w zakresie uwagi.